Протягом тижня, 7-13червня 2021 року, було проаналізовано 631 публікацію 7 електронних та 3 друкованих обласних ЗМІ Черкащини. А саме –524 публікації у електронних ЗМІ («Кропива», «Новини Черкас», «Про Все», «Провінція», «Прочерк», «Рідна Черкащина» та «ЧеСНо») – і 107 публікацій у газетах «Вечірні Черкаси», «7 днів Черкаси» та «Черкаський край».
Метою моніторингу було визначення рівня гендерної чутливості черкаських медіа. Зокрема — співвідношення експерток/експертів (яких цитують з їх оцінками чи коментарями), героїв/героїнь (про якихрозповідають у публікаціях), кількість фемінітивів у текстах. Також, проводився моніторинг стереотипного та сексистського контенту у журналістських матеріалах, та публікацій на гендерну тематику.
Чи змінилася ситуація з гендерною чутливістю черкаських медіа у червні порівняно з попередніми хвилями моніторингу (лютий і квітень), і чи відрізняються цьогорічні показники з даними 2019 року?
У червні ЗМІ Черкащини значно більше цікавилися точкою зору жінок та частіше згадували їх у текстах.
Спільною тенденцією нинішнього моніторингу для всіх типів ЗМІ є превалювання експерток у сферах благодійності, медицини та криміналу (оскільки саме тут вони найчастіше є радницями або директорками).
У друкованих медіа у 36% жінки є експертками журналістських матеріалів і у 44% – героїнями. За даними останнього періоду моніторингу (квітень 2021 р.), жінки були експертками у 34% випадків і героїнями – у 32%. Тож гендерна чутливість черкаських ЗМІ помітно зростає.
За узагальненими результатами моніторингу усіх друкованих ЗМІ, у 100% експертки фігурують у тематиці благодійності та освіти (у цій тематиці також і 100% героїнь). Зовсім немає експерток у публікаціях на тему політики, економіки, спорту, екології, у публікаціях розділу «інше». Відсутні героїні у публікаціях на тему медицини, економіки, війни, соцполітики, екології та криміналу.
Найбільш гендернозбалансованими (з порівняно однаковою кількістю жінок і чоловіків) були у червні публікації газети «7 днів Черкаси» (33% експерток / 67% експертів і 62% героїнь / 38% героїв). Водночас це видання на позначення посад, професій, діяльності жінок у 100% використовувало фемінітиви.
Значна кількість фемінітивів – і на сторінках інших двох газет, однак тут простежується певний дисбаланс на користь чоловіків. Щоправда у «Черкаського краю» він незначний, а от «Вечірнім Черкасам» варто звернути увагу на жінок у різних сферах і більше писати про їхню діяльність та надавати їм «голосу».
Публікацій, де вживалися б гендерні стереотипи, у друкованих ЗМІ за час моніторингу виявлено не було. Так само, не було і публікацій на гендерну тематику.
Найбільш гендерночутливим виданням Черкащини і топ-10 видань України із найвищим Індексом гендерної чутливості (співвідношення жінок і чоловіків та кількість фемінітивів) стала у червні газета «7 днів Черкаси». Вітаємо колег!
У черкаських інтернет-виданнях відсоток експерток традиційно нижчий – 30%, як і героїнь – 29%. За попередній період моніторингу – квітень 2021 року – цифри несуттєво різнилися: 32% експерток, 26%героїнь.
Найчастіше саме жінки коментували теми волонтерства та надзвичайних ситуацій. Як героїні – фігурували у публікаціях на тему соцполітики та волонтерства. Цілковито відсутні жінки як експертки у публікаціях на спортивну тематику, як героїні – у публікаціях про довкілля.
Порівну експерток і експертів – по 50% — у публікаціях інтернет-видання «Кропива». Найменше про жінок писали в новинах «Рідної Черкащини» (всього 10% експерток і 12% героїнь).
Для видань «Кропива», «Про Все», «ЧеСно» фемінітиви вже стають звичним явищем, а от у «Новинах Черкас» не зафіксовано жодного. У публікаціях «Рідної Черкащини» жіночий рід на означення посад і професій жінок використовували лише в 33% випадків (а якщо взяти до уваги, що в публікаціях фігурують переважно чоловіки, то жінки в цьому виданні майже невидимі.

Тематичних публікацій за період моніторингу у інтернет-ЗМІ виявлено не було, Видання «Чесно» підняло важливу тему – стереотипів, яз якими стикаються жінки при працевлаштуванні: «Стереотип, що жінка після декрету це – «особа» із застарілим досвідом, «проблеми з лікарняними», «відпрошування за сімейними обставинами», досить поширений у роботодавців. Переконалася сама на співбесідах, бо «обійшла» не одного працедавця». («Чи важко знайти роботу в селі, розповіла безробітна з Тальнівщини»,07.06.2021р.).
Найбільш гендерночутливим інтернет-виданням червня став сайт «Кропива» (52%), на другій позиції – «Про Все» і «ЧеСно» (по 48%).
Якщо порівнювати результати цьогорічного моніторингу із даними 2019 року, то можна відзначити зростання гендерної чутливості черкаських ЗМІ. Зокрема, у 2019 році рівень найбільш гендерно чутливого друкованого видання склав 35%. Нині це 40%. Такий відсоток набрали «Вечірні Черкаси» (за минулий період моніторингу це було 32%). Щодо електронних ЗМІ, то за минулий період моніторингу найвищий відсоток гендерної чутливості складав 44%, нині він – 46%. Всі видання, які повторюються у обох моніторингах (2019 та 2021рр.), крім «Провінції», у динаміці наростили індекс гендерної чутливості.
Загальний Індекс гендерної чутливості черкаських регіональних медіа у червні 2021 року – 49%. Це — один із найвищих показників по Україні. Ознайомитися із результатами моніторингу регіональний видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.
Для довідки:
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Вгору